آنالیز میدانی روستای خراشاد برای ثبت جهانی توبافی

به گزارش مجله سرگرمی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی برای ثبت جهانی صنعت توبافی روستای خراشاد به خراسان جنوبی سفر می نمایند.

آنالیز میدانی روستای خراشاد برای ثبت جهانی توبافی

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی، حسن رمضانی مدیرکل میراث فرهنگی این استان ظهر یکشنبه 6 آبان در نشست خبری پیرامون پروژه ثبت جهانی حوله بافی روستای خراشاد اظهار کرد: با توجه به اینکه در روستای خراشاد صنعت پارچه بافی ریشه تاریخی و نقشی مهمی در زندگی مردم از قدیم داشته در سال 95 پیشنهاد ثبت ملی این صنعت داده و متعاقب آن ارزیابی انجام و در فهرست ملی صنایع دستی به ثبت رسید.

او با اشاره به اینکه تعداد شعب و روستاهای ملی استان که در رشته های صنایع دستی سرآمد هستند تعداد کمی است، توضیح داد: روستای خراشاد جزو نخستین روستاهایی بوده که در زمینه پارچه بافی و صنایع دستی به ثبت رسیده است.

رمضانی با بیان اینکه با بازدیدی که کارشناسان سازمان میراث فرهنگی از روستای خراشاد داشته اند تشخیص دادند که این روستا ظرفیت ثبت جهانی را دارد، اضافه نمود: متعاقب این موضوع مکاتبه ای با سازمان یونسکو انجام و این روستا در لیست کاندیداتوری ثبت جهانی نهاده شد و بعد از آن پرونده این روستا به دو زبان تهیه و به شورای جهانی صنایع دستی ارسال شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی ادامه داد: در حال حاضر پرونده روستای خراشاد برای ثبت جهانی شدن صنایع دستی پارچه بافی آن مورد تأیید شورای جهانی صنایع دستی نهاده شد و قرار است ارزیابان یونسکو برای ارزیابی توانمندی موجود در روستا امشب 7 آبان ماه به استان سفر می نمایند.

رمضانی اضافه نمود: مسئول امور بین الملل میراث فرهنگی این تیم ارزیابی را برای سفر به استان همراهی می نمایند.

او به برنامه های پیش بینی شده برای سفر تیم ارزیابی سازمان یونسکو به استان اشاره نمود و گفت: دیدار با مسؤولان استانی، بازدید از جاذبه های فرهنگی و تاریخی بیرجند و بازدید از توانمندی های شهر بیرجند در زمینه صنایع دستی و کارگاه های فعال صنایع دستی در بیرجند بخشی از این برنامه ها است.

فعال بودن 170 کارگاه پارچه بافی در روستای خراشاد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی اضافه نمود: با توجه به همزمانی سفر ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی با ایام اربعین حسینی برنامه ریزی شده تا پاره ای از آیین های عاشورایی در استان برای این تیم به نمایش گذاشته و همچنین در ادامه این سفر این تیم از روستای خراشاد بازید خواهند کرد.

رمضانی از فعال بودن 170 کارگاه پارچه بافی در روستای خراشاد اطلاع داد و گفت: قدمت بعضی از این کارگاه ها به بیش از یک قرن می رسد که کوشش داریم تا این شواهد را پویا تا ریشه و قدمت این صنعت در روستای خراشاد برای ارزیابان محرز شود.

او به نتایج ثبت جهانی شدن روستای خراشاد اشاره نمود و یادآور شد: یکی از این نتایج این بوده که این روستا در صورت ثبت جهانی شدن می تواند در عرصه جهانی با هزینه یونسکو معرفی و تولیدات آن نیز در سطح بین المللی معرفی شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی اعلام کرد: همچنین از دیگر نتایج جهانی شدن صنعت پارچه بافی در روستای خراشاد خواهیم توانست از یاری های فنی و آموزشی سازمان یونسکو برای توسعه پارچه بافی و آموزش های بسته بندی و بازاریابی استفاده نماییم.

آماده سازی روستای خراشاد برای حضور ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی

عضو شورای اسلامی روستای ملی خراشاد نیز در ادامه اظهارداشت: ثبت جهانی توبافی در روستای خراشاد را افتخار ملی می بینیم.

مسعود پورصدری توضیح داد: به دنبال اطلاع در خصوص بازدید تیم ارزیابی شورای جهانی صنایع دستی اقدامات زیربنایی را در این روستا شروع کردیم که اقدام را ابتدا با زیباسازی و مبلمان روستا برنامه ریزی نموده ایم که تاکنون اکثر کارها انجام شده است.

او با اشاره به اینکه نماد صنایع دستی روستای خراشاد یکی از ملاک های ثبت جهانی بود که المانی به عنوان نماد روستا در ورودی روستا نصب شده است، اضافه نمود: قدمت صنعت صنایع دستی خراشاد به بیش از 300 سال می رسد و این صنعت نسل به نسل به آیندگان منتقل شده و باید آن را به عنوان یک میراث بزرگ فرهنگی کشور در نظر داشته باشیم.

طراحی فروشگاه مجازی توبافی در خراشاد

عضو شورای اسلامی روستای ملی خراشاد اضافه نمود: باید هر خانه در این روستا به یک بنگاه مالی در خصوص صنعت پارچه بافی تبدیل شود که این می تواند به عنوان اقتصاد مقامتی در نظر گرفته شود.

پورصدری از طراحی فروشگاه مجازی توبافی روستای خراشاد اطلاع داد و گفت: در راستای این طرح برای هر خانه که توبافی انجام می دهد یک کد اختصاص داده شده تا در فروشگاه مجازی توبافی بتوانند محصولات خود را به نمایش و با کدهای بافنده به فروش برسد.

او ادامه داد: برنامه ریزی های انجام شده تا با یاری خلاقان این صنعت را از نظر کمی و کیفی توسعه دهیم.

عضو شورای اسلامی روستای ملی خراشاد به بحث رنگ آمیزی و اقدامات انجام شده در این راستا اشاره نمود و اضافه نمود: در حال حاضر دو شرکت رنگ آمیزی در این روستا فعال بوده و با توسعه این شرکت ها بحث رنگ آمیزی گیاهی را پررنگ تر می کنیم.

پورصدری اضافه نمود: یکی دیگر از بحث ها، فروش مواد اولیه و تسهیل برای دسترسی به مواد اولیه بوده که بدین منظور در میدان روستا فروشگاهی در نظر گرفته شده است.

اواعلام کرد: این صنعت را به سایر نقاط استان و اقصا نقاط کشور گسترش می دهیم.

ملاک های ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی برای ثبت جهانی توبافی در خراشاد

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی در ادامه گفت: ملاک های ارزیابان در سه محور شامل کارگاه های فعال در حوزه توبافی، دوره های آموزشی که تاکنون برگزار و در حال برگزاری بوده و بحث فروش محصولات می شود.

حسین عباس زاده اضافه نمود: در سی امین نمایشگاه ملی صنایع دستی ایران، خراسان جنوبی استان برتر شناخته شد.

او با بیان اینکه باید زیرساخت های لازم برای توسعه صنعت پارچه بافی در روستای خراشاد فراهم شود، اضافه نمود: این روستا به روستای هدف گردشگری چنشت قابل دسترسی آسان بوده که اگر با یکدیگر ارتباط یابند می توانیم گردشگران در یک جهت گردشگری خاص حضور یابند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی اعلام کرد: روستاهای زیادی در خراسان جنوبی ظرفیت ثبت ملی شدن صنایع دستی ویژه خود را دارند.

asemaneto.ir: آسمان تو: خرید بلیط پرواز، تور های لحظه آخری مسافرتی

iraniro.ir: تور ایران | گردشگری ایران، سفر به مشهد، اصفهان، تهران، کیش، قشم، یزد، تبریز، اخبار ایران

anti6.ir: آخرین خبر: اخبار و مقالات روز دنیا را اینجا بخوانید

منبع: میراث آریا
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 38475

به "آنالیز میدانی روستای خراشاد برای ثبت جهانی توبافی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز میدانی روستای خراشاد برای ثبت جهانی توبافی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید